zaterdag 18 februari 2012

Sailplane Services

Back to work na de zomervakantie...
.

Een voorgeschreven "load test" voor de Diamond. Dan weet je meteen of die rompreparatie voor het kielvlak een beetje zuiver is. De arm was ongeveer anderhalve meter lang en de ton woog een goeie 180kg. Geen gekraak gehoord en torsie was minder dan 3° dus geslaagd.
.
Volgens de betreffende club ging het om "wat" delaminatie, maar bij inspectie werd snel duidelijk dat de romp van deze twin met nog maar weinig materiaal aan elkaar hing en er ook interne schade was waaronder de vertikale verbindingswand en duwstang naar het roer.
. Een leerling van een andere club maakte van deze PW5 een echte "lowrider". Omdat deze toestellen relatief licht werden gebouwd, is er soms niet veel nodig om iets te beschadingen. In dit geval was de ganse ophanging van het hoofdwiel eruit geduwd door een harde landing.
.Een Nimbus 4 op de werkbank met een dubbele breuk aan de cockpit. Hey, werk is werk hé.
.Tijdens de eerste helf van januari ging in Drury een vriendschappelijke wedstrijd door en bij een buitenlanding kwam de Discus CS van AGC halverwege de uitrolfase in een "onzichtbare" put terecht. Het boog de hoogteroerpinnen en kraakte de canopy. De barst was uit het zicht en parallel aan de cockpitrand, maar te lang om snel te repareren. Een nieuwe canopy arriveerde slechts enkele dagen voordat de zwever was uitverhuurd voor een volgende wedstrijd. Met de nodige overuren (voorlaatste dag atelier dichtgetrokken om 2u30 's morgens) geraakte de bak net klaar aan de vooravond van de wedstrijd.
.

2 opmerkingen:

  1. wat is er met dieje bak gebeurd van omarama dieje tegen de berg is gegaan ?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dien D2C daar zijn we aan bezig, hoofdligger opnieuw bouwen, vleugel ligt open, romp heeft collega zo goed als klaar, nog spuiten in PU. Er is daar ook nog nen PIK30 tegen de berg gegaan maar zowel voor de piloot als de bak is er helaas geen vervolg.

    BeantwoordenVerwijderen