woensdag 2 maart 2011

Sailplane Services

De wrakken lijnen zich op in en buiten het atelier...
.PW5 van Taupo na een airtow upset met een barst in de rechter bovenvleugel (al opengeslepen en half dichtgeplakt door de baas). Hoge belasting en lichtgewicht-zwevertjes gaan niet zo goed samen.
.Twin van Whenuapai wiens voorste canopy besloot open te gaan tijdens vlucht. Best vervelend voor een kleine club als dat je enigste dubbelzitter is. Trouwens zelfde bak die me gezelschap hield bij de laatste kustvlucht.
.
Werk aan de LS4 kabbelt rustig verder. Ikzelf ben het landingsgestel en de romp rond de vleugelophanging aan het reconstrueren en Lyndsey heeft al een groot stuk aan de "beste" vleugel van de twee gedaan. Foto toont slechtste vleugel waarvan alles voor en achter de hoofdligger opnieuw moet gebouwd worden (om van de rest nog te zwijgen. Veel gaat er niet mee verdiend worden, toch bedankt voor de werkzekerheid en ervaring, werkgever!).
.Eerste poging door de mannen om het besturingsgedeelte en voorste vloerstuk in de Discus B te lijmen met behulp van de oude kuip en enkele middeleeuwse foltertuigen. Tweede poging volgende dag had na wat kleine modificaties met de ouwe trouwe slijpschijf meer succes.
.

2 opmerkingen:

  1. Merci voor weeral een toffe update. Zowel van je familieleven, als van het werk.
    Een vraag Jo: wordt er in NZ roekelozer gevlogen dan in Europa of mijkt dat maar zo? De schade gevallen die je tegenkomt zijn allemaal toch serieus te noemen! Of komt dat gewoon omdat we die dingen niet zo makkelijk tegenkomen hier in België?
    Daniël

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Merci voor de aanmoediging.
    Ik denk dat het een beetje van beide is. Lees hier net in het magazine dat ze in 2010 14 accidenten hebben gehad, evenveel als in 2009 maar dit maal zonder doden (dus ditmaal minder dan België). Enerzijds heb ik de indruk dat er minder tijd en energie wordt gestoken in het opvolgen van piloten na hun solo en veilig zweven in het algemeen (je moet om de twee jaar een check met instructeur doen en incidenten/accidenten worden gepubliceerd maar dat is het zowat). Anderzijds denk ik ook dat de sommige meteocondities en omgevingen soms weinig marge laten voor het nemen van snelle en juiste beslissingen. Nu wat we de laatste maanden meemaken is wel over het gemiddelde.

    BeantwoordenVerwijderen