maandag 21 december 2009

Driedaagse Rotorua 18-20/12

Vrijdag:
Opt gemakske net voor de middag vertrokken met een zieke Bonnie die zich bijzonder rustig hield op de achter-achterbank van de Toyota. Gestopt in Matamata op het vliegveld voor lunch met uitzicht op de vliegtuigen en parachutisten. Tegen de late namiddag aangekomen in Rotorua. Eens geinstalleerd op de camping in onze cabin met Vincent naar het zwembad geweest om wat pootje te baden in zijn zwembroek. Monique achtergelaten op haar bed en naar het stad vertrokken om een pizza te eten. Vervolgens ons eten laten zakken tijdens een wandeling in het Kuirau Park tussen de borrelende putten en rokende aardlagen en gestopt bij de kaarsjesviering ter ere van Kerstmis.

Sarah, Vincent en een replica van een T-51 Mustang op Matamata vliegveld

Wandeling in het stadspark tussen de damp van de poelen.
Zaterdag:
Na het ontbijt vertrokken naar Burried Village, een dorpje dat in 1886 bedolven geraakte door de uitbarsting van een nabijgelegen vulkaan. Het bezoek omvatte het museum, een wandeling door de archeologische site en de vallei met beklimmingen en watervallen. De volgende stop was het Tarawera meer waar we een kleine pauze namen op de steiger met uitzicht op de bergen, het heldere water en de eendjes en zwanen onder een stralende hemel. Terug on the road namen we net voor Rotorua de afslag van de Redwoods. Een regionaal bos waar veel mensen kwamen sporten en je verschillende tracks kon kiezen. Wij opteerde voor een kortere wandeling tussen de gigantisch rode sparren. Met een kort bezoekje aan de supermarkt hadden we voldoende om 's avonds zelf pasta klaar te maken en voor het slapengaan gingen de vrouwen met Stitch nog even naar het Rotorua meer.
Jo & Opie bij de watervallen van Burried Village

De amerikaanse reuzensparren in de Redwoods.
Zondag:
Na het uitchecken recht naar Waimangu Volcanic Valley vertrokken. De hond moest in de wagen blijven en Opie mocht zijn fiets niet meesleuren dus begon de wandeling van een 5tal kilometer. Aan de hand van een plannetje en wat extra info op de kaart passeerden we langs verschillende kraters en rokende rotsformaties. Opmerkelijk was het stomende Frying Pan Lake van 55°C dat samen met de omgeving was gevormd door een uitbarsting in 1917. Ook de Inferno krater met zijn vol- en leegloopcyclus samen met de borrelende poelen en silicaat afzetting waren de moeite. Met de nodige tussenstops, photo shoots en drink- en eetpauzes sprongen we in de loop van de namiddag op de bus aan het eindpunt van de wandeling die ons terug naar het vertrekpunt bracht. Na een kom soep waren we klaar voor de terugreis die ons via de binnewegen langs de voet van de panoramische Kaimai- en Coromandelbergen naar Kaiaua bracht voor de bekende beste Fish & Chips in de ganse regio en iets voor 22u waren we terug in ons kasteel.
Bonnie (helemaal genezen) aan het dampende Frying Pan Lake en Cathedral Rocks

De Inferno Crater op laag niveau met witte wallen en felblauw water.