donderdag 24 mei 2012

Sailplane Services

Wat staat er zoal op het menu...
De herstelling van de ASW 27 sleepte een beetje aan, maar tegen de eerste helft van mei kon hij dan toch het atelier uit. Ondanks de leeftijd zijn de lijnen sierlijk en tijdloos, zonder al te poƫtisch te klinken.
Precisie-lassen door Eddy, onze huislasser, onder het keurend oog van Ross. Een stang van het scharnierend canopy frame was gescheurd en het desbetreffende stuk wordt permanent inplaats gehouden door de twee romphelften. Het gans uitbreken is een beetje erover want dan zouden we ook meteen onze referentie verliezen.

Een LS8 had zichzelf een deuk geduwd bij een buitenlanding op zijn buik. De combinatie van gewicht en wrijvingswarmte had een vervorming gecreƫerd over een lengte van iets meer dan een halve meter en bijna over dezelfde breedte. Door de rompschaal aan de buitenzijde op te warmen met een warmteblazer (Ross) en op hetzelfde moment druk uit te oefenen met een hefboom aan de binnenkant (mezelf) kregen we er meer dan 80% uit alvorens de echte reparatie aan te vatten.

PIK 20 met groundloopschade. Het was voornamelijk het staartwiel dat het had begeven onder de zijwaartse druk. Beide flaps en rolroeren kwamen eraf voor inspectie. De zwever zit terug in zijn doos in afwachting van de certificatie van Australische winglets. Als de papierwinkel wordt goedgekeurd en de eigenaars gaan akkoord met het prijskaartje mag de zwever terug binnen en wordt de zaag erin gezet.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten