woensdag 30 juni 2010

Sailplane Services

Naast de kleine mods en gewone inspecties zijn het op dit moment vooral de Duo (zou tege midden juli moeten klaargeraken voor zijn testvlucht, had moeten plaatsmaken voor de herstellingen van de asw20 en 25) en de Janus waarvan nu alle onderdelen gespoten zijn (eerste fase bestaat dan nog uit natschuren, weging en assemblage, tweede fase zijn wat extra modificaties, ook gehoopt tegen midden juli klaar te hebben).
. De vleugels worden natgeschuurd, Neill de rechtse en ik de linkse.
.
Shane & Grant plakken de Duo winglet aan de vleugel. Na de verlijming van het beslag tussen de twee delen kon via de holtes een laminaat op de hoofdligger (binnenin de winglet) worden gelegd.
.
De Janus CM romp was het laatste stuk (na de vleugels en een 15tal kleinere onderdelen) dat zijn laklaag kreeg.
.

2 opmerkingen:

  1. Is dit gelcoat werk of verf, Jo? Als het verf is, hoe schuur je dat dan deftig?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. In dit geval is het verf, maar de werkwijze van afwerking is eigelijk dezelfde (natschuren, polieren, wax). Het verschil zit em ten eerste in de applicatie (gelcoat is een gewoon soliede laag, lak heeft een onderlaag en toplaag die dik genoeg moet zijn om de verschillende schuurkorrels te doorstaan), ten tweede in de eigenschappen (de ondergrond voor gelcoat is van iets minder belang en het materiaal wordt ook harder, lak is kritischer en blijft elastischer) en ten derde in de prijs (lak is wat duurder). We zijn net klaar met de vleugels en hebben gemerkt dat een dekking van 150 µm (drie lagen van gemiddeld 50 µm)voldoende was voor het ganse proces. Deze aanpak was een experiment. Maar het werd stilaan tijd dat er binnen het atelier wat procedures kwamen die een zekere garantie leverden ipv op goed geluk met de natte vinger.

    Nogmaals bedankt voor Charlotte haar cadeau!

    BeantwoordenVerwijderen